Przygotowanie programu szkoleniowego z projektowania doświadczeń VR było głównym tematem szkoły letniej w ramach projektu ABRAXAS Erasmus+, zorganizowanej na Uniwersytecie w Aveiro (Portugalia). W wydarzeniu, które zakończyło się 12 września, wzięło udział 20 studentów z Polski, Hiszpanii i Portugalii. Reprezentowali on uczelnie partnerskie: Politechnikę Łódzką (koordynatora projektu), Universidade de Aveiro, Universidad Miguel Hernández de Elche oraz Universidad de Vigo.
Program skupia się na specyfice rzeczywistości wirtualnej jako odrębnego medium komunikacji i ekspresji. Opracowywane treści obejmują m.in.:
- zasady budowania czytelnej i spójnej struktury wirtualnych światów,
- zagadnienia związane z pracą ze skalą, perspektywą i percepcją użytkownika,
- projektowanie intuicyjnej nawigacji i interakcji,
- kwestie komfortu i bezpieczeństwa uczestników doświadczeń VR, w tym minimalizowanie objawów tzw. cybersickness,
- elementy dramaturgii przestrzennej, czyli narracyjnego wykorzystania przestrzeni wirtualnej do budowania emocji i zaangażowania,
- a także zasady dostępności i projektowania uniwersalnego, które pozwalają tworzyć środowiska VR otwarte i przyjazne dla osób o zróżnicowanych potrzebach, w tym osób z niepełnosprawnościami.
Zajęcia prowadzone były w formule warsztatowo-seminaryjnej.
Rezultatem działań będzie dopracowany program szkoleniowy ABRAXAS, obejmujący:
- szczegółowe sylabusy i scenariusze zajęć,
- listy kontrolne jakości (checklisty wspierające proces dydaktyczny),
- zestaw dobrych praktyk projektowych,
- oraz kryteria oceny efektów uczenia się.
Opracowane materiały zostaną przygotowane do wdrożenia w programach kształcenia uczelni partnerskich. Dzięki temu studenci otrzymają uporządkowaną i kompleksową ścieżkę rozwijania kompetencji w dziedzinie projektowania doświadczeń VR.