Wpisując się w nowoczesne trendy w nauczaniu języków obcych, Centrum Językowe Politechniki Łódzkiej zorganizowało dwudniowe warsztaty pod hasłem „Student w projekcie. Nauka języka poprzez aktywne zaangażowanie”.
Podczas spotkania dzieliłam się z uczestnikami dobrymi praktykami w pracy projektowej, opartymi na doświadczeniu zdobywanym w ramach takich inicjatyw jak European Project Semester, Team Projects, Interdisciplinary Project realizowanych na Politechnice Łódzkiej, a także w projektach typu Capstone prowadzonych poza uczelnią.
W mojej praktyce dydaktycznej metoda projektowa okazała się skutecznym narzędziem wspierającym autonomię studentów i studentek, umożliwiając im zdobywanie umiejętności językowych poprzez uczestnictwo, działanie i realne doświadczenie. Metoda ta pozwala także na intensyfikację komunikacji w języku docelowym oraz realizację treści w sposób bardziej zorientowany na potrzeby uczących się.
Program warsztatów obejmował m.in.: – zapoznanie się z metodą projektową i podejściem Design Thinking, – przejście przez proces realizacji projektu w sytuacji symulowanej i realnej, – wspólne wypracowanie pomysłów na zastosowanie tej metody w nauczaniu języków obcych.
Pierwsza część warsztatu koncentrowała się na stworzeniu środowiska współpracy w CJ PŁ, które lepiej integrowałoby wszystkich kluczowych interesariuszy. Po wprowadzeniu do koncepcji design thinking w ujęciu humanocentrycznym, zorientowanym na użytkownika, uczestnicy przystąpili do realizacji projektu we współpracy z Biurem ds. Osób z Niepełnosprawnościami (BON).
Aby lepiej zrozumieć sytuację BON oraz potrzeby osób korzystających z jego wsparcia, przeprowadzono wywiady z pracownikami Biura oraz studentami. Efekty tej pracy zaprezentowano w formie sesji plakatowej.
Rekomendacje obejmowały m.in.: – stworzenie strefy wyciszenia (safe space) w CJ PŁ, – propozycję wolontariatu w BON w ramach przedmiotów takich jak Civic Knowledge (IFE), – wprowadzenie nowego przedmiotu lub modułu z zakresu komunikacji empatycznej, – zwiększenie widoczności działań BON poprzez niestandardowe formy promocji, np. pozytywne pikiety zwracające uwagę na istotne zagadnienia społeczne.
Efektem metodycznym warsztatu jest wprowadzenie elementów pracy projektowej do dydaktyki języków obcych, co – jak pokazuje doświadczenie – sprzyja większemu zaangażowaniu studentów i studentek w proces nauki oraz podnosi jakość kształcenia.