Człowiek w centrum - nauka poprzez zaangażowanie

08-07-2025

Wpisując się w nowoczesne trendy w nauczaniu języków obcych, Centrum Językowe Politechniki Łódzkiej zorganizowało dwudniowe warsztaty pod hasłem „Student w projekcie. Nauka języka poprzez aktywne zaangażowanie”.

 

 

Podczas spotkania dzieliłam się z uczestnikami dobrymi praktykami w pracy projektowej, opartymi na doświadczeniu zdobywanym w ramach takich inicjatyw jak European Project Semester, Team Projects, Interdisciplinary Project realizowanych na Politechnice Łódzkiej, a także w projektach typu Capstone prowadzonych poza uczelnią.

W mojej praktyce dydaktycznej metoda projektowa okazała się skutecznym narzędziem wspierającym autonomię studentów i studentek, umożliwiając im zdobywanie umiejętności językowych poprzez uczestnictwo, działanie i realne doświadczenie. Metoda ta pozwala także na intensyfikację komunikacji w języku docelowym oraz realizację treści w sposób bardziej zorientowany na potrzeby uczących się.

Kobieta prowadzi warsztat z metody Design Thinking. Stoi przy ekranie, wskazując na slajd z prezentacją. Uczestnicy, siedzący przy stołach z laptopami i notatkami. Prezentacja Grażyny Budzińskiej w czasie warsztatów

foto: Marcin Szmidt

Program warsztatów obejmował m.in.: – zapoznanie się z metodą projektową i podejściem Design Thinking, – przejście przez proces realizacji projektu w sytuacji symulowanej i realnej, – wspólne wypracowanie pomysłów na zastosowanie tej metody w nauczaniu języków obcych.

W czasie warsztatów W czasie warsztatów

foto: Marcin Szmidt

Pierwsza część warsztatu koncentrowała się na stworzeniu środowiska współpracy w CJ PŁ, które lepiej integrowałoby wszystkich kluczowych interesariuszy. Po wprowadzeniu do koncepcji design thinking w ujęciu humanocentrycznym, zorientowanym na użytkownika, uczestnicy przystąpili do realizacji projektu we współpracy z Biurem ds. Osób z Niepełnosprawnościami (BON).

Aby lepiej zrozumieć sytuację BON oraz potrzeby osób korzystających z jego wsparcia, przeprowadzono wywiady z pracownikami Biura oraz studentami. Efekty tej pracy zaprezentowano w formie sesji plakatowej.

Dyskusja przed budynkiem prowadzona przez kilka kobiet siedzących na leżakach Dyskusja przed siedzibą BON

foto: Marcin Szmidt

Rekomendacje obejmowały m.in.: – stworzenie strefy wyciszenia (safe space) w CJ PŁ, – propozycję wolontariatu w BON w ramach przedmiotów takich jak Civic Knowledge (IFE), – wprowadzenie nowego przedmiotu lub modułu z zakresu komunikacji empatycznej, – zwiększenie widoczności działań BON poprzez niestandardowe formy promocji, np. pozytywne pikiety zwracające uwagę na istotne zagadnienia społeczne.

Efektem metodycznym warsztatu jest wprowadzenie elementów pracy projektowej do dydaktyki języków obcych, co – jak pokazuje doświadczenie – sprzyja większemu zaangażowaniu studentów i studentek w proces nauki oraz podnosi jakość kształcenia.