Międzynarodowa konferencja „Joint and Double Programmes in Europe”, organizowana 26–27 listopada 2025 r. przez Politechnikę Łódzką i Fundację Rozwoju Systemu Edukacji, zgromadziła przedstawicieli 17 państw, Komisji Europejskiej, instytucji akredytacyjnych, ambasad oraz wielu europejskich uczelni.
Wydarzenie otworzył prorektor ds. nauki prof. Łukasz Albrecht, a poprzedził je briefing z udziałem m.in. dyrektora generalnego FRSE Mirosława Marczewskiego i dyrektor Centrum Współpracy Międzynarodowej PŁ dr inż. Doroty Piotrowskiej, prof. PŁ.
Wspólne i podwójne programy studiów to narzędzie, które otwiera drogę do kariery w całej Europie, zwiększa konkurencyjność uczelni i odpowiada na potrzeby rynku pracy. Jednocześnie wymaga współpracy między krajami w zakresie programów, przepisów prawnych, uznawania kwalifikacji i jakości kształcenia.
Uczestnicy konferencji dyskutują o rozwoju wspólnych i podwójnych programów studiów, które umożliwiają zdobycie jednego dyplomu uznawanego w wielu krajach jednocześnie. Rozwiązanie to coraz mocniej wpływa na mobilność studentów, atrakcyjność europejskich uczelni oraz elastyczność ścieżek kształcenia. Eksperci podkreślają, że przyszłość edukacji w Europie zależy od współpracy między państwami, ujednolicania przepisów, dostosowywania programów do potrzeb rynku pracy i zapewniania wysokiej jakości kształcenia.
Konferencja wpisuje się w działania realizowane w okresie polskiej prezydencji w Radzie UE, w tym w prace nad koncepcją Wspólnego Europejskiego Dyplomu, który może na nowo zdefiniować sposób studiowania i uznawania kwalifikacji w całej Unii. Polska oraz jej uczelnie coraz wyraźniej zaznaczają swoją obecność w europejskiej debacie o edukacji, przyczyniając się do tworzenia rozwiązań, które mogą stać się standardem w nadchodzących latach.
Łódź, dzięki zaangażowaniu Politechniki Łódzkiej, staje się miejscem, gdzie eksperci i praktycy wspólnie wypracowują rozwiązania mające realny potencjał zmienić przyszłość młodych Europejczyków.
Towarzysząca wydarzeniu publikacja „Joint and Double Programmes in Europe”, przygotowana przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji we współpracy z ekspertami z Polski i zagranicy prezentuje aktualne analizy, przykłady udanych wdrożeń oraz rekomendacje, które mogą stać się inspiracją dla uczelni planujących rozwijanie międzynarodowych programów studiów. Dzięki temu konferencja nie tylko inicjuje dyskusję, lecz także dostarcza konkretnych narzędzi wspierających rozwój europejskiej edukacji.