W projekcie VRXanny powstały oazy spokoju

06-06-2024

Prawie co drugi student ma objawy depresji i zaburzeń lękowych. Pogarszająca się sytuacja powoduje, że opuszczają zajęcia, a nawet rezygnują z nauki, aby poczuć ulgę i odpocząć od nadmiernego stresu i strachu. W odpowiedzi na te druzgocące raporty naukowcy z Voxel Research Lab wraz ze swoimi zagranicznymi przyjaciółmi opracowali rozwiązanie mające na celu doraźną pomoc studentom zmagającym się z trudnościami w ramach uniwersyteckich i prywatnych wyzwań dnia codziennego.

 

 

VRXanny to projekt Erasmus+ rozpoczęty w 2021 roku w konsorcjum: Universidade de Vigo (Hiszpania), University of Tartu (Estonia), Uniwersytetu Łódzkiego i Politechniki Łódzkiej. Dla realizacji głównego celu partnerzy skupili się na stworzeniu tzw. chill spotów. To one mają pomóc w poprawie samopoczucia studentów w obliczu ostrego, epizodycznego i przewlekłego stresu, lęku i objawów depresyjnych. W tych swego rodzaju oazach studenci będą mogli – na przykład przed egzaminem – zrelaksować się w środowisku wirtualnym.

Dr inż. Dorota Kamińska prezentuje cele i osiagnięcia projektu Dr inż. Dorota Kamińska prezentuje cele i osiagnięcia projektu

foto: Damian Majeski

Uroczystym podsumowaniem prac podjętych w ramach projektu było Calm Campus Symposium (3–5 czerwca). Szczególną uwagę zwrócono na istotę opieki nad zdrowiem psychicznym, aktualny stan zdrowia psychicznego młodych ludzi oraz najbardziej stresujące czynniki i sytuacje życia codziennego studentów. Zagadnienia te zostały kompleksowo połączone z wirtualną rzeczywistością i możliwościami wykorzystania technologii w celu redukcji stresu.

Studenci testują pod okiem dr. inż. Grzegorza Zwolińskiego opracowane aplikacje wirtualnej rzeczywistości Studenci testują pod okiem dr. inż. Grzegorza Zwolińskiego opracowane aplikacje wirtualnej rzeczywistości

foto: Damian Majewski

Dodatkowo, w ramach sympozjum studenci z uczelni partnerskich przetestowali podczas warsztatów opracowane aplikacje wirtualnej rzeczywistości. Po tych sesjach uczestnicy szczegółowo opisywali zalety i wady każdego z czterech zaproponowanych scenariuszy. Wskazali też kolejne kroki i rozwiązania, które chcieliby wykorzystać w codziennej walce ze stresem akademickim. Dzięki ich pomysłom i uwagom twórcy zyskali możliwość udoskonalenia aplikacji i tym samym szansę na kompleksowe dostosowanie ich do oczekiwań obecnego pokolenia studentów.

Od lewej: dyrektor prof. PŁ Łukasz Szymański, radna prof. PŁ Monika Malinowska-Olszowy, wiceprezydent Adam Wieczorek, prorektor prof. PŁ Andrzej Romanowski Od lewej: dyrektor prof. PŁ Łukasz Szymański, radna prof. PŁ Monika Malinowska-Olszowy, wiceprezydent Adam Wieczorek, prorektor prof. PŁ Andrzej Romanowski

foto: Krzysztof Pagacz

Podczas wydarzenia Voxel Research Lab miał zaszczyt gościć wybitne osobistości: wiceprezydenta Miasta Łodzi Adama Wieczorka, radną Sejmiku Województwa Łódzkiego prof. PŁ Monikę Malinowską-Olszowy, prorektora ds. kształcenia prof. PŁ Andrzeja Romanowskiego, przedstawicieli Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, dyrektora Instytutu Mechatroniki i Systemów Informatycznych prof. PŁ Łukasza Szymańskiego, a także przedstawicieli Biura ds. Osób Niepełnosprawnych PŁ.

Sympozjum odbyło się pod patronatem rektora Politechniki Łódzkiej prof. Krzysztofa Jóźwika oraz prezydent Miasta Łodzi Hanny Zdanowskiej.