Co nam w duszach gra…

10-03-2017

Jeśli kogoś dręczy pytanie, czy nauki ścisłe idą w parze ze sztuką i zabawą, to spotkanie z chórzystami Akademickiego Chóru Politechniki Łódzkiej z całą pewnością przekona każdego niedowiarka, że mariaż nauki z muzyką w doborowym repertuarze to znakomity związek owocujący przez długie lata.

Hiszpania, Francja i Włochy w pigułce

Po całym roku akademickim intensywnej pracy nad repertuarem i po licznych występach, minione wakacje Chór rozpoczął wyjazdem na organizowany już od 34 lat i niezwykle prestiżowy Międzynarodowy Festiwal Muzyczny do Cantonigros koło Barcelony. W tę podróż wyruszyliśmy z turystycznym ekwipunkiem, stosem nut i głowami pełnymi pomysłów i dźwięków… Znużeni autokarową podróżą, ale ciekawi świata, oglądaliśmy poranne francuskie Grenoble korzystając z kilku wolnych chwil by zwiedzić miasto. Będąc tak blisko nie mogliśmy ominąć Sanktuarium La Salette, gdzie daliśmy pierwszy koncert, dziękując za serdeczne przyjęcie i opiekę. W dalszą podróż udaliśmy się do stolicy Catalonii – Barcelony. Uwieńczeniem tego krótkiego pobytu był koncertowy występ Chóru w jednej z najsłynniejszych świątyń Europy – Sagrada Familia.

Pobyt w miasteczku konkursowym – Vic był czasem wzmożonych prób i występów konkursowych w dwóch kategoriach: zespołów mieszanych oraz folklorystycznych, a także integracji z mieszkańcami miasta i zwiedzaniem zabytków. Katalońskie słońce i wysoka temperatura uczyniły z występu w kategorii folklorystycznej nie lada wyzwanie – wszak polskie stroje ludowe, którymi uatrakcyjniliśmy nasz występ konkursowy, składają się z wielu warstw ciepłych tkanin, zupełnie nieprzystających do upału (ponad 30º). Pełen poświęcenia występ nie przyniósł nam zwycięstwa, ale komisja konkursowa uznała nasze wykonanie za lepsze niż popis tradycyjnego zespołu ludowego z Podhala.

Po trudach konkursowych wyruszyliśmy w drogę powrotną, zatrzymując się dla odpoczynku w Mediolanie. Tam również promowaliśmy modę na… muzykę i śpiew.

Do domów wracaliśmy bogatsi o nowe doświadczenia, piękne muzyczne wspomnienia i jeszcze bardziej sobie bliscy przez wspólną pasję, jaką jest śpiew.

W chłodne dni rozgrzewa nas muzyka…

Po atrakcjach letnich wyjazdów, w jesienne i zimowe miesiące wróciliśmy do pięknych polskich tradycji – Chór od lat ma w swym repertuarze liczne kolędy i pastorałki, mocno zakorzenione w polskiej kulturze. Po koncertach w naszym mieście, w styczniu 2017 wyruszyliśmy kolędować nieco dalej – na IV Rzeszowski Festiwal Kolęd i Pastorałek. Staranne przygotowania przyniosły nam zwycięstwo w kategorii chórów dorosłych oraz wartościowe nagrody i pamiątki.

Muzyczna wiosna z AChPŁ

Z nową energią przystąpiliśmy do marcowych i kwietniowych koncertów. Już w połowie marca Chór po raz czwarty towarzyszył gwiazdom muzyki rozrywkowej w kolejnej edycji muzycznego show Night of the Proms, w którym najpopularniejsze dzieła muzyki klasycznej przeplatają się z hitami muzyki pop wykonywanymi przez znanych i lubianych artystów z całego świata, a to wszystko w wyjątkowej oprawie orkiestry symfonicznej. Wiosenne plany Chóru to także kolejny występ w ramach łódzkiego Festiwalu Nauki, Techniki i Sztuki – już teraz zapraszamy i zapewniamy, że będzie ambitnie i nastrojowo.