Klucz do kompetencji jutra

04-12-2023

Po pięciu latach przyszedł czas na podsumowanie projektu Centrum Mistrzostwa Informatycznego (CMI), którego liderem była Politechnika Łódzka. Przedsięwzięcie o budżecie 50 milionów złotych prowadzone było w partnerstwie z najlepszymi polskimi uczelniami technicznymi: Politechnikami - Warszawską, Gdańską, Wrocławską i Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie oraz Stowarzyszenimi I love math i Cyfrowy Dialog. W ogólnopolskim projekcie grantowym, którego celem było podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej oraz aktywizacja młodzieży uzdolnionej informatycznie udział wzięło 40 tysięcy uczniów i 1,5 tysiąca nauczycieli.

 

 

Konferencja kończąca projekt CMI zorganizowana przez Politechnikę Łódzką pod koniec listopada zgromadziła elitarne grono ekspertów, edukatorów oraz praktyków z obszaru informatyki i nowoczesnych technologii. Temat pełnego inspiracji dwudniowego spotkania brzmiał „Klucz do kompetencji jutra".

Kierujący projektemCMI Hubert Gęsiarz oraz jego zastępczyni dr inż. Anna Firych-Nowacka Kierujący projektemCMI Hubert Gęsiarz oraz jego zastępczyni dr inż. Anna Firych-Nowacka

foto: Jacek Szabela

Wprowadzeniem do tego tematu było wystąpienie kierownika projektu CMI mgr. inż. Huberta Gęsiarza oraz jego zastępczyni dr inż. Anny Firych-Nowackiej z PŁ. Pierwszy panel, który z pasją prowadził dziennikarz i popularyzator nauki Radosław Brzózka poświęcony  był sztucznej inteligencji, a w szczególności jej zastosowaniu w edukacji. W dyskusji uczestniczyli eksperci: Barbara Halska z Rady Programowej CMI, dr inż. Radosław Roszczyk z Politechniki Warszawskiej i Andrzej Jakubowski z Intel Polska. Poruszono istotne kwestie związane z korzyściami, możliwościami, ale też zagrożeniami wykorzystania sztucznej inteligencji w nauczaniu.

Przedstawiono także znaczący dorobek uczestników projektu CMI. Mówili o nim dr inż. Marcin Markowski z Politechniki Wrocławskiej, dr hab. inż. Bartłomiej Stasiak z Politechniki Łódzkiej, Magdalena Wachulec, trenerka CMI na Akademii Górniczo-Hutniczej oraz Grażyna Kędzia, grantobiorczyni CMI ze Szkoły Podstawowej nr 58 im. J. Kukuczki w Poznaniu. Dorobkiem tym są publikacje gromadzące wiedzę ekspercką, a przede wszystkim doświadczenie zdobyte w trakcie realizacji projektu CMI.

Uczestnikami konferencji były osoby, które uzyskały grant w projekcie CMI Uczestnikami konferencji były osoby, które uzyskały grant w projekcie CMI

foto: Jacek Szabela

Uczestnicy konferencji przenieśli się także do USA, a to za sprawą panelu „Play, Peers, Projects, Passion”. Połączenie ze Stanami Zjednoczonymi pozwoliło na obecność specjalnego gościa Mitchela Resnicka z Massachusetts Institute of Technology, twórcy języka programowania Scratch, a także aplikacji OctoStudio, która miała swoją premierę w październiku 2023 r. Spotkanie za pomocą łączy elektronicznych było pokłosiem wizyty grantobiorców i grantobiorczyń w MIT w maju i czerwcu tego roku. W panelu udział wzięła również młodzież z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Gminie Ornontowice pod opieką grantobiorcy CMI Pawła Bednarczyka.

Pierwszy dzień konferencji zakończył się uroczyście. Wieczór upłynął pod znakiem koncertu orkiestry Politechniki Łódzkiej oraz wyróżnieniem osób szczególnie zasłużonych dla projektu CMI. Nagrody wręczyli dyrektor biura Centrum Projektów Polska Cyfrowa Daniel Duda, prorektor ds. kształcenia PŁ dr hab. inż. Andrzej Romanowski, prof. PŁ i osoby kierujące projektem CMI.

Spotkanie w Łodzi miało też część warsztatowo-wykładową. Bloki warsztatowe prowadzili eksperci z różnych dziedzin informatyki i edukacji. Tematyka warsztatów obejmowała szeroki zakres zagadnień, począwszy od robotyki, przez wykorzystanie nowoczesnych technologii w nauczaniu, aż po metody kreatywnego uczenia. Między innymi o robotyce jako wsparciu edukacji dorosłych mówił dr hab. inż. Grzegorz Granosik, prof. PŁ, a dr Krzysztof Wojewodzic, naukowiec i praktyk biznesu swojemu wykładowi nadał znamienny tytuł,,Jak pracować wydAIniej w szkole?”

Konferencja obfitująca w ciekawe dyskusje oraz wymianę doświadczeń i poglądów stanowi cenny wkład w rozwój edukacji informatycznej.