Meandry bezgranicznych możliwości auto-rozwoju technologii AI

12-01-2024

W grudniu 2023 r. w Galerii Biblio-Art Biblioteki PŁ odbył się wernisaż wystawy zbioru prac pt.: „ OBRAZOWANIE- Artificial Intelligence” sygnowanych nazwiskiem prof. Gabriela Kołata. Artysta jest wykładowcą w ASP w Łodzi i na PŁ. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, grafiką i projektowaniem graficznym. Ma za sobą pięć dekad działań twórczych w mediach tradycyjnych sztuki, gdzie cyfrowe programy przez ponad 30 lat stanowiły wspólną bazę technologicznych rozwiązań budowania obiektów artystycznych.

 

 

Komentarz artysty

Kolekcja „moich” prac powstałych na bazie generowania obrazów za pomocą promptów jest pretekstem do rozważań nad niezwykle ekspansywnym rozwojem Artificial Intelligence, najpopularniejszego dziś symbolu postępu technologicznego. Największe korporacje w ciągu minionego 2023 roku wdrożyły sztuczną inteligencję we wszystkie aspekty swojej aktywności. Powoli, ale niezwykle konsekwentnie i skutecznie AI zaczyna modelować pole naukowych rozwiązań oraz tych „normalnych” obszarów naszej codzienności.

Prace z wystawy Prace z wystawy

foto: Karol Wysznacki

Największą siłą człowieka i wyróżnikiem wśród ziemskich istot jest jego mózg. Możliwości tworzenia i wykorzystania ludzkiej myśli w procesie kształtowania otoczenia i nas samych są, dzisiaj tak można sądzić, nieograniczone. Niezwykła plastyczność twórcza naszego umysłu ma również właściwości niepożądane, samoniszczące czy autodestrukcyjne. Do pozytywnych i negatywnych działań umysłu dochodzi jeszcze nasza świadomość istnienia tego zjawiska i jego osobliwości.

Praca z wystawy Praca z wystawy

foto: Karol Wysznacki

Sztuczna inteligencja nie definiuje dobra i zła. Pod względem wartościowania czegokolwiek jest niema, pusta. Jest kolejnym, znakomitym narzędziem stworzonym przez człowieka dla człowieka, które może przynieść wiele ciekawych rozwiązań dla rozwoju nauki, kultury i sztuki.

Z algorytmów korzystamy od wielu dekad. Wszystkie osiągnięcia np. naukowe, zawsze ocierają się o naturę człowieka. Zawsze dopadają nas wątpliwości dotyczące woli człowieka, która ma też mroczną stronę, gdzie wojny, krzywdy i dramaty wobec własnego środowiska są pożywką dla przejawów okrucieństwa na całym świecie.

Obawy związane z rozwojem Artificial Intelligence są naturalne i uzasadnione. Trzeba jednak podkreślić, że strach przed AI jest identyczny, jak przed wybuchem bomby atomowej czy ingerencją w kody genetyczne. Żyjemy w czasie, w którym empatia uważana jest za ułomność, etyka za naiwność, a praworządność na pewno nie ma nic wspólnego ze sprawiedliwością. Zatem mamy wiele powodów do obaw, ale nie dotyczą one narzędzia, jakim jest AI.

Artificial Intelligence usprawni wiele dziedzin naszego życia. Wprzęgnięcie tego narzędzia do codzienności życia akademickiego jest koniecznością. Odpowiednia atencja skierowana w modyfikację procesu nauczania w związku z możliwościami generatywnymi AI, zniweluje powszechną histerię i ciągłe „strachy” oraz niechęć do AI.

Wystawa zbioru prac pt. „ OBRAZOWANIE- Artificial Intelligence” jest wyjątkową i do tej pory jedyną prezentacją moich prac, w której występuję nie tyle w roli twórcy, a jedynie w roli odbiorcy.

Podjąłem próbę pokazania fantastycznych możliwości kreowania, generowania obrazów za pomocą AI w odniesieniu do tradycyjnych metod tworzenia. To działanie dało mi możliwość konfrontacji odczuć twórcy, nadawcy komunikatu artystycznego i widza. Proces metajęzykowych form nadania i odbioru jest powszechnie znany, jednak utrwalone schematy percepcji szwankują i nie porządkują świadomości w obrębie zaistniałych komunikatów w chwili, kiedy usuniemy z działalności artystycznej człowieka mozół drogi twórczej. Proces twórczy nie istnieje. Jak zatem należy traktować powstałe dzieła, gdy intuicja i emocje, imersja itp., składowe procesu twórczego, są nieaktywne, niepotrzebne? Powstały obiekt nie jest w tym przypadku symbolem stanu transcendencji tworzenia i, co jest dość niezwykłe, generowany jest bez wysiłku. Jednocześnie z łatwością pomija skupienie i uwagę twórcy, czyli elementy, będące do tej pory kluczową częścią kreowania dzieła.