Wydział Chemiczny oraz Wydział Biotechnologii i Nauk o Żywności otrzymały wyróżnienia w konkursie „Budowanie Doskonałości PŁ”, promującym dobre praktyki wdrażane na wydziałach uczelni. – To cenna inicjatywa dla tak dużej instytucji jak nasza uczelnia – podkreśla prof. Paweł Strumiłło, prorektor ds. rozwoju. – Chcemy usprawniać działanie całej PŁ poprzez upowszechnianie sprawdzonych rozwiązań.
Do konkursu, ogłoszonego na początku roku, zgłoszono 22 inicjatywy z obszaru nauki, kształcenia, organizacji uczelni i współpracy międzynarodowej. Rektorzy wyróżnili trzy dobre praktyki – dwie naukowe i jedną dydaktyczną.
Obszar nauki
Wydział Biotechnologii i Nauk o Żywności – Minigranty „COOPERATION” Program wspiera współpracę między jednostkami Wydziału i rozwój interdyscyplinarnych badań. Zespoły muszą składać się z co najmniej trzech pracowników z różnych jednostek BiNoŻ. Minigranty są dostępne zarówno dla młodych naukowców, jak i doświadczonych badaczy. Finansowanie pochodzi z budżetu wydziału, a granty przyznaje się corocznie w drodze konkursu. Celem jest m.in. zwiększenie szans na pozyskanie zewnętrznych środków badawczych.
Wydział Chemiczny – Indywidualne spotkania dziekana z pracownikami Coroczne rozmowy z pracownikami badawczo-dydaktycznymi wszystkich jednostek, w obecności kierowników, służą wsparciu rozwoju zawodowego i identyfikacji potrzeb. Omawiane są m.in. kwestie awansu, grantów i planów badawczych. Spotkania pomagają budować relacje i zaufanie oraz lepiej dostosować strategię rozwoju wydziału do realnych wyzwań.
Obszar kształcenia
Wydział Biotechnologii i Nauk o Żywności – Projekt obieralny w formule case study i wizyty studyjnej Na ostatnim semestrze studiów I stopnia na kierunku biotechnologia realizowany jest przedmiot obieralny w formule case study, powiązany z wizytą studyjną w zakładzie produkcyjnym. Studenci analizują rzeczywiste procesy technologiczne, identyfikują problemy i proponują rozwiązania, wykorzystując wiedzę zdobytą podczas całego toku studiów.
Projekt jest ściśle powiązany z modułem sumatywnym (projektem inżynierskim), w ramach którego studenci opracowują własny, innowacyjny produkt biotechnologiczny oraz jego warunki produkcji. Przedmiot umożliwia nie tylko zastosowanie zdobytych wcześniej umiejętności w praktyce, ale też skupienie się na tych obszarach, które prowadzący uznają za wymagające pogłębienia.
Zajęcia kończą się panelem dyskusyjnym z udziałem przedstawicieli odwiedzanego zakładu, co dodatkowo wzmacnia kontakt studentów z praktyką przemysłową.