Z ogromną radością i dumą informujemy, że projekt Politechniki Łódzkiej EQUNI – Implementation of effective practices for the development of students' emotional intelligence with particular emphasis on anti-discrimination activities at European universities zdobył prestiżowy tytuł EU Project of the Year w ramach Triple E Awards 2025!
ACEEU Triple E Awards to globalna inicjatywa organizowana cyklicznie przez ACEEU (Accreditation Council for Entrepreneurial and Engaged Universities), która wyróżnia uczelnie za ich zaangażowanie społeczne i przedsiębiorczość. Nagrody przyznawane są w 19 kategoriach, promując tzw. trzecią misję uniwersytetów i podkreślając ich rolę w lokalnych ekosystemach. Do konkursu nominowane są uczelnie z całego świata, które realizują wyjątkowe inicjatywy w zakresie społecznej odpowiedzialności i współpracy z otoczeniem.
EU Project of the Year to wyróżnienie przyznawane projektom finansowanym przez Unię Europejską, które odznaczają się innowacyjnością, kreatywnością w swojej koncepcji, znaczącym wpływem społecznym oraz spójnością z priorytetami i celami UE.
Ceremonia wręczenia nagród odbyła się we wrześniu w Pradze, w wyjątkowej scenerii Zamku Lubkowiczów – miejscu, które od wieków łączy historię, kulturę i europejskie dziedzictwo. Wśród finalistów znalazły się projekty z całej Europy, ale to właśnie EQUNI zdobył najwyższe uznanie ekspertów.
EQUNI to międzynarodowa inicjatywa, która stawia inteligencję emocjonalną i przeciwdziałanie dyskryminacji w centrum działań uczelni. Od niemal trzech lat zespół projektowy intensywnie pracuje nad stworzeniem narzędzi, programów i rozwiązań wspierających rozwój kompetencji społecznych w środowisku akademickim. Nagroda jest pięknym potwierdzeniem wartości, które nam przyświecają oraz wysiłków podejmowanych przez cały okres realizacji projektu.
Projekt realizowany jest przez zespół Centrum Współpracy Międzynarodowej Politechniki Łódzkiej pod kierownictwem dyrektor dr inż. Doroty Piotrowskiej, prof. PŁ, we współpracy z University of Groningen (Holandia) i University of Algarve (Portugalia) oraz firmami szkoleniowymi SumFuo (Francja) i Team Coaching (Polska).
„Dyskryminacja na uczelni to złożone i często trudne do uchwycenia zjawisko. Wiele sytuacji, które ją tworzą, wynika z nieświadomych uprzedzeń, schematów myślenia czy braku refleksji nad własnymi emocjami. W projekcie EQUNI uczymy się nie tylko reagować na nierówności, ale też patrzeć w głąb siebie — rozpoznawać własne emocje, uprzedzenia i mechanizmy, które mogą wpływać na nasze decyzje i relacje z innymi. Nagroda EU Project of the Year to dla nas ogromne wyróżnienie, ale przede wszystkim potwierdzenie, że warto podejmować trudne tematy i tworzyć przestrzeń do rozmowy, zmiany i rozwoju.”
- mówi dr inż. Dorota Piotrowska, koordynatorka projektu EQUNI
Działania projektu skupiają się na trzech filarach:
Gra EQUNI i aplikacja mobilna
W sercu projektu znajduje się innowacyjna gra planszowa EQUNI, której akcja toczy się na uniwersytecie nawiedzanym przez „Potwora Dyskryminacji”. Gracze – wcielając się w role studentów i pracowników – wspólnie rozwiązują wyzwania, ucząc się rozpoznawania i przeciwdziałania różnym formom wykluczenia. Grze towarzyszy aplikacja mobilna, która rozszerza doświadczenie edukacyjne i umożliwia interaktywne śledzenie postępów.
Mikropoświadczenia kompetencji społecznych
EQUNI wprowadza system mikropoświadczeń (micro-credentials), potwierdzających rozwój kompetencji społecznych uczestników projektu – szczególnie w zakresie inteligencji emocjonalnej i działań antydyskryminacyjnych. To jedna z pierwszych tego typu inicjatyw w Polsce, wykorzystująca unijną platformę Europass do formalnego uznawania umiejętności miękkich zdobywanych poza tradycyjnym programem studiów.
Dzięki Europass uczestnicy mogą dodawać mikropoświadczenia do swoich profili i CV, prezentując je potencjalnym pracodawcom, uczelniom czy organizacjom. Działania projektowe w tym zakresie są prowadzone równolegle z wdrażaniem systemowych rozwiązań dotyczących mikropoświadczeń w naszej uczelni. EQUNI stanowi w tym obszarze przestrzeń do testowania nowych rozwiązań w praktyce.
Szkolenia, warsztaty i szkoły letnie
W ramach projektu organizowane są liczne aktywności edukacyjne dla studentów i pracowników PŁ oraz uczelni partnerskich. Programy łączą wykłady, ćwiczenia praktyczne i elementy integracji międzynarodowej, wspierając rozwój emocjonalny, kompetencje międzykulturowe oraz budowanie środowiska akademickiego opartego na empatii i szacunku. Dotychczas w naszych programach uczestniczyło już ponad 100 osób.
Zachęcamy do zapoznania się z rezultatami projektu na stronie equni.eu i do dalszego śledzenia naszych działań. Nagroda EU Project of the Year to nie tylko zwieńczenie naszej pracy, ale także inspiracja do kontynuowania misji budowania uczelni otwartej, empatycznej i wolnej od uprzedzeń.